Wat zijn de regels als ik een product wil reclameren?

Volgens de wet heeft u als consument het recht om een defect aan een product te reclameren gedurende de verwachte levensduur ervan. U moet binnen een redelijke termijn na ontdekking van het defect reclameren en binnen twee maanden wordt altijd als een redelijke termijn beschouwd. We hopen echter dat u niet wacht met contact op te nemen met ons, maar dit zo snel mogelijk doet om snelle hulp te krijgen.

Om recht te hebben om een defect te reclameren, moet het oorspronkelijk zijn en mag het niet te wijten zijn aan verkeerd gebruik van het product. U mag geen enkele wijziging aan het product hebben aangebracht (bijv. hersteld of geverfd). Vererger ook het defect niet door het product te blijven gebruiken nadat u het defect hebt ontdekt. Als u een verkeerd product heeft ontvangen, wordt dit uiteraard als een reclamatie beschouwd. Normale slijtage van het product in verhouding tot zijn verwachte levensduur wordt echter niet als een defect beschouwd.

Als het product is geleverd met een defecte onderdeel (bijv. een poot van een bank of ontbrekende schroeven), is het in sommige gevallen mogelijk voor ons om in plaats van het hele product terug te sturen, een nieuw onderdeel naar u te sturen. Neem contact op met de klantenservice en we zullen een oplossing voorstellen, afhankelijk van het type defect. Wanneer je een eventuele compensatie aanvaard als oplosssing, dan zie je af van toekomstig reclamatie- en retourrecht voor het reeds gecompenseerde gebrek.

Voor de meeste soorten producten ontvangt u een terugbetaling zodra het defecte product bij ons is teruggekomen en onze retourafdeling de reclamatie heeft goedgekeurd. Voor enkele typen producten (bijv. elektronische producten) repareren we het product of sturen we u een nieuwe. Als we het product niet kunnen repareren/hebben en het product niet op voorraad hebben, ontvangt u uw geld terug. In enkele gevallen moet u echter een redelijke vergoeding betalen voor de tijd dat u het product heeft gebruikt, die wordt afgetrokken van het bedrag dat u terugkrijgt.

Als uw reclamatie wordt goedgekeurd, betalen we de verwerkingskosten/eventuele toeslagkosten die u heeft betaald bij uw bestelling terug. Als u meerdere producten tegelijk met het gereclameerde product heeft besteld, betalen we echter niet de verwerkingskosten/eventuele toeslagkosten terug, aangezien deze kosten onafhankelijk zijn van het aantal bestelde producten. U hoeft natuurlijk niets te betalen om het product naar ons terug te sturen. De terugbetaling gebeurt via dezelfde betaalmethode die u heeft gebruikt voor uw bestelling. Als uw reclamatie wordt geweigerd door onze retourafdeling, wordt het product naar u teruggestuurd.

Lees meer hier: Hoe kan ik een product reclameren? en Wat moet ik doen als mijn levering beschadigd is geraakt tijdens het transport?