Volgens de wet heb je als consument het recht om een defect aan een product te reclameren gedurende de verwachte levensduur ervan. Je moet binnen een redelijke termijn na ontdekking van het defect reclameren, en binnen twee maanden wordt altijd als een redelijke termijn beschouwd. We hopen echter dat je niet wacht met contact opnemen, maar dit zo snel mogelijk doet zodat we je snel kunnen helpen.
Om recht te hebben op reclamatie, moet het defect oorspronkelijk zijn en mag het niet veroorzaakt zijn door verkeerd gebruik van het product. Vererger het defect ook niet door het product te blijven gebruiken nadat je het hebt ontdekt. Als je een verkeerd product hebt ontvangen, wordt dit uiteraard als een reclamatie beschouwd. Normale slijtage van het product in verhouding tot de verwachte levensduur wordt echter niet als een defect beschouwd.
Als het product is geleverd met een defect onderdeel (bijvoorbeeld een poot van een bank of ontbrekende schroeven), kunnen we in sommige gevallen in plaats van het hele product terug te sturen, een nieuw onderdeel naar je opsturen. Neem contact op met onze klantenservice en we stellen een oplossing voor, afhankelijk van het type defect. Wanneer je een eventuele compensatie als oplossing aanvaardt, zie je af van toekomstig reclamatie- en retourrecht voor het reeds gecompenseerde gebrek.
Voor de meeste soorten producten ontvang je een terugbetaling zodra het defecte product bij ons is teruggekomen en onze retourafdeling de reclamatie heeft goedgekeurd. Voor sommige typen producten (zoals elektronische producten en op maat gemaakte gordijnen) repareren we het product of sturen we je een nieuw exemplaar. Als we het product niet kunnen repareren of het niet op voorraad hebben, krijg je je geld terug. In sommige gevallen moet je echter een redelijke vergoeding betalen voor de tijd dat je het product hebt gebruikt; die wordt dan afgetrokken van het terug te betalen bedrag.
Als je reclamatie wordt goedgekeurd, betalen we de verzendkosten of eventuele toeslagkosten terug die je bij je bestelling hebt betaald. Als je meerdere producten tegelijk met het gereclameerde product hebt besteld, betalen we echter niet de verzendkosten of eventuele toeslagkosten terug, omdat deze kosten onafhankelijk zijn van het aantal bestelde producten. Je hoeft natuurlijk niets te betalen om het product naar ons terug te sturen. De terugbetaling gebeurt via dezelfde betaalmethode die je hebt gebruikt bij je bestelling. Als je reclamatie wordt afgewezen door onze retourafdeling, sturen we het product weer naar je terug..
Lees meer hier: Hoe kan ik een product reclameren? en Wat moet ik doen als mijn levering beschadigd is geraakt tijdens het transport?