Algemene voorwaarden




Algemeen


Het bedrijf achter de website www.jotex.nl is Ellos AB, registratienummer 556044-0264, met het adres 501 10 BorĂĄs, Zweden. De termen "wij", "onze" en "ons", zoals gebruikt in de onderstaande tekst, verwijzen naar Jotex.

Wij verkopen enkel aan particulieren en niet aan bedrijven. Om een gebruikersaccount bij ons te registreren, krediet aan te vragen of een product of producten van onze website te kopen, moet je minimaal 18 jaar oud zijn. Als je jonger bent dan 18 jaar, kun je aankopen doen met ouderlijke toestemming. Door een product of producten uit ons assortiment te kopen, via ons een verzekering af te sluiten, krediet aan te vragen, een gebruikersaccount bij ons te registreren, gebruik te maken van een van de diensten die we via onze website aanbieden en/of een van onze smartphone-apps te gebruiken, ga je akkoord met onze huidige algemene voorwaarden en bevestig je daarmee dat de gegevens die je over jezelf verstrekt correct zijn.

We hebben het recht om deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen, zonder mededeling op voorhand. De versie van de voorwaarden die je accepteert bij het bestellen is van toepassing op je aankoop.




Bedrijfsgegevens


E-mailadres klantenservice:
customerservice@jotex.nl


Openingstijden klantenservice:
Maandag t/m Vrijdag: 8:00–16:30 uur


Het contactformulier alsook een antwoord op de meest gestelde vragen vindt u op onze FAQ


Adres klantenservice (géén retouradres):
Jotex, 504 83 BorĂĄs, Zweden


Retouradres:
Jotex C/O Rhenus Logistics
Ekonomiczna Str. 5
PL-59700 Bolesławiec, Poland


Bezoekadres:
Ödegärdsgatan 6, 504 64 Borås, Zweden


Registratienummer (Zweden):
556044-0264




Prijzen en tarieven


Onze prijzen en tarieven kunnen onderhevig zijn aan veranderingen als gevolg van omstandigheden waarover we geen controle hebben, inclusief maar niet beperkt tot aanzienlijke veranderingen in grondstofprijzen, wisselkoersschommelingen of nieuwe btw-tarieven. Alle prijzen zijn inclusief 21% btw. Als het btw-tarief wordt gewijzigd, behouden we ons het recht om onze prijzen en tarieven dienovereenkomstig aan te passen.



Verwerkingskosten

Bij elke bestelling worden er verwerkingskosten aangerekend afhankelijk van de producten in je winkelmand. In de kassa kan je zien welke bezorgopties en levertijden wij aanbieden voor jouw bestelling. Bekijk hieronder de tarieven.



Verwerkingskosten standaard pakket:  6,90 EUR


Verwerkingskosten voor grotere en/of zwaardere artikelen - thuisbezorging tot aan de drempel van je voordeur*:  45 EUR


Service bij bezorging voor levering aan huis voor goederen met een groter gewicht of volume (toeslag)*:   + 15 EUR


Retourkosten standaard pakket:  6,90 EUR


Retourkosten voor grotere en/of zwaardere artikelen:  45 EUR


Niet opgehaald pakket (standaard pakket):  6,90 EUR


Niet opgehaald pakket (grotere en/of zwaardere artikelen):  29,90 EUR



*Bezorging tot maximaal 4 hoog (indien lift niet aanwezig)





Betaalmethodes


Voor jouw gemak bieden we verschillende betaalmethodes aan:



Creditcard

Met kaartbetaling betaal je direct in de kassa met je credit card. Wij aanvaarden Visa en Mastercard. We gebruiken 3D Secure en versleutelen altijd jouw kaartnummer, waardoor jouw aankoop altijd veilig is.



iDeal

Met iDeal betaal je direct via je bankrekening.



PayPal

Met PayPal kan je betalen met je PayPal-saldo of met de bankkaart die gekoppeld is aan je PayPal account.



Klarna achteraf betalen

Met achteraf betalen van Klarna kan je jouw bestelling eerst uitproberen en betaal je pas achteraf.



Klarna deelbetaling

Met deelbetalning van Klarna kan je betalen op je eigen tempo. Je aankoop wordt dan verdeeld in maandelijkse betalingen en zo kan je jouw producten in alle rust eerst uitproberen.




Bezorging


Wij leveren enkel in Nederland. In de kassa kan je de bezorgmethode kiezen. Deze bezorgopties variëren afhankelijk van wat je besteld. Kies je bezorgsmethode en zorg ervoor dat je contactgegevens en adres correct ingevuld zijn alvorens je de aankoop voltooid, daar deze gegevens niet meer veranderd kunnen worden na het plaatsen van je bestelling. Wanneer je bestelling wordt opgedeeld in verschillende pakketten, rekenen we slechts éénmaal verwerkingkosten. In het geval van een leveringsvertraging van aanzienlijk belang, kan de aankoop worden geannuleerd. We hebben de volgende bezorgmethoden:



Standaard pakket

Bezorging bij je thuis of bij een ophaalpunt naar wens. Verwerkingskosten van 6,90 EUR worden in rekening gebracht.



Grotere en/of zwaardere artikelen

Grotere en/of zwaardere artikelen worden altijd thuis bezorgd. De bezorgdienst levert tot aan de drempel van je voordeur. Ook bij appartementen wordt er geleverd tot maximaal 4e verdieping indien er geen lift aanwezig is. Verwerkingskosten van 45 EUR worden in rekening gebracht. Wij bieden ook een service bij bezorging aan tegen een extra toeslag indien je liever je bestelling wenst te ontvangen op een gewenste plaats in huis, dan kost dat in totaal 60 EUR (45 EUR + 15 EUR extra toeslag voor deze service). Het verwachte bezorgmoment wordt op voorhand door de vervoerder bekend gemaakt.




Herroepingsrecht


Je hebt recht op een herroepingstermijn van 14 dagen. Deze termijn geldt vanaf de moment dat je de producten in ontvangst hebt genomen, of het laatste product in je bestelling ontvangt waarbij de producten in verschillende zendingen worden afgeleverd. Je hebt het recht om de verpakking te openen om het gekochte product te bekijken/onderzoeken, echter in deze mate dat noodzakelijk is om de eigenschappen of functie van het product vast te stellen. Het herroepingsrecht geldt voor vrijwel alle artikelen op onze website. Het retourrecht is echter niet van toepassing op speciale artikelen die op bestelling of op maat zijn gemaakt (bijvoorbeeld gordijnen op maat).

Als je gebruik wenst te maken van je herroepingsrecht, moet je dit binnen de 14 dagen duidelijk aan ons doorgeven. Indien de termijn afloopt op een Zaterdag, Zondag of feestdag, dan wordt deze termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag. Je hebt 14 dagen de tijd om je bestelling te retourneren. Om je herroepingsrecht voor standaard pakketten zo gemakkelijk mogelijk uit te oefenen, volg je de retourinstructies bijgevoegd bij de levering. Indien er geen retourformulier/etiket is meegeleverd, gelieve dan ons klantenservice te contacteren via het contactformulier op de website. Deze vind je onder ´´klantenservice´´. Voor grotere en/of zwaardere artikelen neem je contact op met onze klantenservice voor een ophaling te boeken.

Retourneer je ongebruikte producten in de originele verpakking. Als de originele verpakking onbruikbaar is, kan je eigen materiaal gebruiken om deze te verpakken, zolang het de producten berschermd voor transport. Bewaar het retourbewijs tot je van ons bericht ontvangt dat je retour is verwerkt. Dit is nl. een bewijs dat je hebt geretourneerd. In geval je Klarna als betaalmethode hebt gekozen, dan kan je je factuur bij Klarna pauzeren tijdens het retourproces, tot wij de retour bevestigd en verwerkt hebben.

Indien het product binnen de aangegeven termijn geretourneerd wordt, hoef je ons niet op de hoogte te brengen dat je beroep wenst te doen op je herroepingsrecht. Wens je ons toch op een andere manier te informeren, dan kan je het ACM modelformulier voor herroeping, of het onderstaande formulier invullen en naar ons versturen. Het is echter geen vereiste dat je dit formulier dient te gebruiken om ons te informeren en je hoeft ons bovendien niet te melden wat de reden is waarom je van je herroepingsrecht gebruik wenst te maken. Indien je contact met ons maakt vragen we je duidelijk te melden dat je het heroepingsrecht wenst te gebruiken en raden we je aan om je klantennummer, bestelnummer en andere relevante informatie te vermelden om fouten en vertragingen te vermijden. Indien je ons via email kontakteert, krijg je een ontvangstbevesting op je mail terug. Let wel, dat het niet ophalen van een pakket niet gelijk staat met het gebruik maken van je herroepingsrecht, maar enkel een duidelijke melding over dit. Let wel, dat het niet ophalen van een pakket niet gelijk staat met het gebruik maken van je herroepingsrecht, maak graag een duidelijke melding hierover. Bij het niet ophalen van je pakket wordt je bestelling automatisch teruggestuurd naar ons na een bepaalde tijd, maar in dit geval worden er kosten aangerekend van 6,90 EUR per pakket voor een standaard pakket en 29,90 EUR per pakket voor grotere en/of zwaardere artikelen.




Modelformulier voor herroeping


Naar: Jotex
504 83 BorĂĄs, Zweden
E-mail: customerservice@jotex.nl

-Ik/Wij (*) deel/delen (*) u hierbij mede dat ik/wij (*) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst (*) herroep/herroepen (*)

-Besteld op (*)/Ontvangen op (*)

-Naam/Namen consument(en)

-Adres consument(en)

-Handtekening van consument(en)
[alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend]

-Datum

(*) Doorhalen wat niet van toepassing is

In het geval van retour worden er voor een standaard pakket 6,90 EUR retourkosten per pakket in rekening gebracht. Voor grotere en/of zwaardere artikelen bedragen de retourkosten 45 EUR per pakket.

Wanneer de gehele bestelling wordt geretourneerd, betalen we het voledige bedrag van de producten en de verwerkingskosten terug, maar niet de retourkosten of extra toeslagen voor bv. service bij bezorging . Als je ervoor kiest om slechts een deel van je bestelling te retourneren, vergoeden wij geen verwerkingskostenkosten of retourkosten. Dit is omdat de kosten hetzelfde zijn, ongeacht het aantal artikelen dat je bestelt.

De terugbetaling wordt zo snel mogelijk verwerkt, en niet later dan 14 dagen na ontvangst van je melding dat je gebruik wilt maken van je retourrecht. Echter hebben we het recht om de terugbetaling af te wachten tot we je retour ontvangen hebben. Als je behandeling van het artikel heeft geleid tot een waardevermindering, zullen we het overeenkomstige bedrag in mindering brengen. Deze mindering wordt beoordeeld per geval. De manier waarop een terugbetaling wordt gedaan, is afhankelijk van hoe je voor het artikel hebt betaald. Terugbetalingen naar bankkaarten kan tot 5 werkdagen duren vooraleer deze zichtbaar zijn op je bankrekening vanwege de verwerkingstijd van jouw bank.




Retourrecht


Bij ons heb je 30 dagen retourrecht. Je hebt het recht om de verpakking te openen om het gekochte product te bekijken/onderzoeken, echter in deze mate dat noodzakelijk is om de eigenschappen of functie van het product vast te stellen. Het retourrecht geldt voor vrijwel alle artikelen op onze website. Het retourrecht is echter niet van toepassing op speciale artikelen die op bestelling of op maat zijn gemaakt (bijvoorbeeld gordijnen op maat).

Het retourrecht is 30 dagen geldig vanaf de dag dat je je product(en) hebt ontvangen, of het laatste product in je bestelling ontvangt waarbij de producten in verschillende zendingen worden afgeleverd. We vragen je om ongebruikte producten met alle labels en etiketten binnen de 30 dagen te retourneren in de originele verpakking. Als de originele verpakking onbruikbaar is, kan je eigen materiaal gebruiken om deze te verpakken, zolang het de producten berschermd tijdens transport. Bewaar het retourbewijs tot je van ons bericht ontvangt dat je retour is verwerkt. Dit is nl. een bewijs dat je hebt geretourneerd. In geval je Klarna als betaalmethode hebt gekozen, dan kan je je factuur bij Klarna pauzeren tijdens het retourproces, tot wij de retour bevestigd en verwerkt hebben.

Om gebruik te maken van je recht om te retourneren, vul je het retourformulier in dat bij je pakket is gevoegd en geef je aan wat je retourneert. Indien er geen retourformulier/etiket is meegeleverd, gelieve dan ons klantenservice te contacteren via het contactformulier op de website. Deze vind je onder ´´klantenservice´´.

In het geval van retour worden er voor een standaard pakket 6,90 EUR retourkosten per pakket in rekening gebracht. Voor grotere en/of zwaardere artikelen bedragen de retourkosten 45 EUR per pakket.

Wanneer de gehele bestelling wordt geretourneerd, betalen we het voledige bedrag van de producten en de verwerkingskosten terug, maar niet de retourkosten of extra toeslagen voor bv. service bij bezorging . Als je ervoor kiest om slechts een deel van je bestelling te retourneren, vergoeden wij geen verwerkingskostenkosten of retourkosten. Dit is omdat de kosten hetzelfde zijn, ongeacht het aantal artikelen dat je bestelt.

De terugbetaling wordt uitgevoerd zodra wij de retour ontvangen en verwerkt hebben, dit kan 2-3 weken duren vanaf het moment dat de retour aan de transporteur overhandigd wordt. Als je behandeling van het artikel heeft geleid tot een waardevermindering, zullen we het overeenkomstige bedrag in mindering brengen. Deze mindering wordt beoordeeld per geval. De manier waarop een terugbetaling wordt gedaan, is afhankelijk van hoe je voor het artikel hebt betaald. Terugbetalingen naar bankkaarten kan tot 5 werkdagen duren vooraleer deze zichtbaar zijn op je bankrekening vanwege de verwerkingstijd van de bank.




Niet opgehaald pakket


Voor zendingen die niet worden opgehaald binnen aangegeven tijd, brengen wij een toeslag van 6,90 EUR in rekening voor een standaard pakket. Bij grotere en/of zwaardere artikelen bedraagt dit 29,90 EUR. De toeslag komt overeen met de werkelijke kosten voor verzending, retournering en afhandeling.




Ruilen


Wanneer je een artikel wenst om te ruilen, kan je het huidige artikel retourneren en het gewenste artikel bestellen via onze website.




Hoe je kunt retourneren


Volg de instructies die bijgevoegd zitten bij je bestelling, deze variëren afhankelijk van je bestelling. Indien er geen retourformulier/etiket is meegeleverd, gelieve dan ons klantenservice te contacteren via het contactformulier op de website. Deze vindt je onder ´´klantenservice´´. In het geval van retour worden er voor een standaard pakket 6,90 EUR retourkosten per pakket in rekening gebracht. Voor grotere en/of zwaardere artikelen bedragen de retourkosten 45 EUR per pakket. Indien wij het verkeerde artikel hebben afgeleverd, hoef je geen verwerkingskosten kosten of retourkosten te betalen. In geval je Klarna als betaalmethode hebt gekozen, kan je je factuur bij Klarna pauzeren tijdens het retourproces, tot wij de retour bevestigd en verwerkt hebben.




Reclamatie


Op al onze goederen heb je een wettelijke garantie. Dit betekent dat het product moet voldoen aan wat jij als koper ervan mag en kan verwachten tijdens de verwachte levensduur en bij normaal gebruik. Je hebt het recht om gebreken aan producten te reclameren onder voorwaarde dat het gebrek oorsprongkelijk is en niet door jou is veroorzaakt. Een oorspronkelijk gebrek hoeft niet meteen te verschijnen. Houd er rekening mee dat je ons moet contacteren binnen ´´aanvaardbare/redelijke termijn´´ nadat je het gebrek ontdekt hebt. Twee maanden geldt als aanvaardbare/redelijke termijn. Neem contact op met ons via ons contactformulier op de website. Dit vind je onder ´´klantenservice´´. Wanneer je een eventuele compensatie aanvaard als oplosssing, dan zie je af van toekomstig reclamatie- en retourrecht voor het reeds gecompenseerde gebrek. Mocht je liever het desbetreffende product retourneren naar ons voor een beoordeling zonder contact op te nemen met ons, volg dan de bijgevoegde retourinstructies en vermeld de juiste retouroptie voor de beschadigde goederen. Indien er geen retourformulier/etiket is meegeleverd, gelieve dan ons klantenservice te contacteren via het contactformulier op de website. Deze vind je onder ´´klantenservice´´. Wanneer je iets retourneert is het belangrijk dat je het retourbewijs bewaart tot de reclamatie/retour is afgehandeld. Indien je Klarna als betaalmethode hebt gekozen, is het aangeraden je retour te melden bij Klarna en je factuur te pauzeren. Wanneer we de retour ontvangen hebben zal onze retourafdeling onderzoeken of je klacht gegrond is. Voor de meeste producten zal de aankoop ontbonden worden wanneer de reclamatie wordt goedgekeurd. De terugbetaling volgt dan zo snel mogelijk. Voor sommige producten zoals bijvoorbeeld elektrische producten, volgt er meestal een reparatie of vervanging, indien mogelijk. In individuele gevallen kan het voorvallen dat je een vergoeding dient te betalen voor het gebruik van het product. Deze zal in mindering worden gebracht op het restitutiebedrag. Een eventuele terugbetaling wordt zo snel mogelijk uitgevoerd, maar niet later dan 30 dagen vanaf ontvangst van de retour. De terugbetaling ontvang je afhankelijk van de betaalmethode zoals gekozen in de kassa. Wanneer er voor Klarna is gekozen, dan ontvang je een aangepaste factuur. Wij staan voor de verwerkingskosten en mogelijke extra kosten bij goedkeuring van de reclamatie. Wanneer deze wordt geweigerd, sturen wij deze opnieuw naar jou.




Transportschade


Als de verpakking een zichtbare transportschade heeft wanneer je de levering ontvangt, meld dit dan meteen bij de chauffeur die dan een schaderapport zal opmaken. Maak een foto van de verpakking alvorens je het product(en) uitpakt en controleer dan ook of het product(en) beschadigd is. Eventuele schade meld je direcht aan bij ons via ons contactformulier onder ´´klantenservice´´. Voeg foto´s toe van de verpakking en het beschadigde product. Graag vanuit verschillende hoeken.




Restituties


Indien je van je aankoop wilt afzien vanwege een vertraagde levering, wordt de terugbetaling binnen de 14 dagen uitgevoerd. Terugbetalingen worden uitgevoerd zodra wij de retour of reclamatie ontvangen en afgehandeld hebben. De manier waarop een terugbetaling wordt gedaan, is afhankelijk van hoe je voor het artikel hebt betaald. Bij aankoop met bankkaart ontvang je de restitutie op dezelfde bankpas waarvan het geld is afgeschreven, en bij PayPal ontvang je deze direct op je PayPal account. Houd er rekening mee dat dit enkele dagen kan duren vooraleer de terugbetaling zichtbar is op je rekening vanwege de verwerkingstijd van de bank. Wanneer je hebt gekozen voor Klarna, ontvang je de terugbetaling via Klarna.




Geschillen


Bij geschillen die wij niet kunnen oplossen, kun je contact opnemen met een van de overheidsloketten voor consumentengeschillen in Nederland, bijvoorbeeld ACM via www.acm.nl of Consuwijzer via www.consuwijzer.nl. Je kunt ook gebruikmaken van de onlinedienst voor geschillenbeslechting die beschikbaar is op de website van de Europese Commissie: http://ec.europa.eu/odr.




Ondersteuning en beschikbaarheid


Ons doel is om binnen 48 uur na ontvangst te reageren op vragen die per e-mail zijn ontvangen. Dit doel geldt alleen voor weekdagen en voor vragen over aankopen en bestellingen die al zijn gedaan. Het kan langer duren om gecompliceerdere vragen, zoals over klachten, bezorgproblemen, te beantwoorden.




Diversen



Kwitantie

De pakbon, die je bij je bestelling krijgt, is ook een betaalbewijs. Bij behoefte kunnen we een specifieke btw-factuur opstellen nadat je de bestelling ontvangen hebt, maar enkel voor de fysieke persoon op wiens naam de bestelling geplaatst werd. Contacteer ons in dit geval via ons contactformulier op de website. We bieden enkel aankoop aan particulieren en niet aan bedrijven die gebruik maken van een BTW-identificatienummer.



Giftcard

Uiteraard verkopen wij giftcards. Typ ´giftcard´in het zoekveld op onze website om te zien welke cadeaubonnen wij aanbieden. Geef de naam en het e-mailadres van de ontvanger op een leuke mededeling. Betalen doe je zoals gewoonlijk in de kassa en de cadaubon wordt per mail verzonden naar het opgegeven e-mailadres. De cadeuabonnen hebben een unieke code die je kan inzilveren in de kassa wanneer je deze wenst te gebruiken. Wanneer je deze niet gebruikt voor het hele bedrag, dan kan je gewoon dezelfde code een andere keer gebruiken voor het resterende bedrag. Cadeaubonnen zijn geldig voor 36 maanden.



Fraude

We melden alle handelingen en pogingen tot fraude en computerhacking bij de politie. We behouden ons het recht voor om je aankoop te weigeren of te annuleren in gevallen waarin we reden hebben om fraude, computerhacking en/of andere soorten misbruik van onze website te vermoeden.



Kleurweergave

Aangezien verschillende schermen en individuele scherminstellingen de kleurweergave beĂŻnvloeden, kunnen we niet garanderen dat de exacte kleurschakeringen van de artikelen overeenkomen met de afbeeldingen die worden weergegeven wanneer consumenten onze online winkel bezoeken. Wij kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor druk- of typfouten.



Retour van elektrische producten

Alle gebruikte elektrische producten moeten worden onderhouden om het milieu te verbeteren. We recyclen en verzorgen op een veilige manier elektrische retouren.



Stuur geen vooruitbetalingen

Wij kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor contant geld, cheques of postzegels die per post worden verzonden.




Overmacht


Jotex kunnen niet worden bestraft voor het niet nakomen van een verplichting onder deze algemene voorwaarden, op voorwaarde dat het verzuim te wijten is aan verzachtende omstandigheden zoals hieronder beschreven en deze omstandigheden een dergelijke nakoming verhinderen, bemoeilijken of vertragen. Onder verzachtende omstandigheden vallen onder meer, maar niet uitsluitend, het handelen of het nalaten van handelen van de autoriteiten, nieuwe of gewijzigde wetgeving, arbeidsmarktconflicten, blokkades, brand, overstromingen, sabotage of een zwaar ongeval. Overmacht omvat officiële beslissingen met een negatieve impact op de markt en producten, zoals beslissingen over waarschuwingsteksten of verkoopverboden, evenals ongebruikelijke marktrecessies.




Deze voorwaarden zijn bijgewerkt op: 26-01-2024